Som beskrevet handler sensitivitet om, at der er en opmærksomhed på, hvordan de voksne læser barnets signaler, ligesom der skal være en fortolkning af disse signaler og en afstemt respons.
Som del af ICDP-vejledningen er der fokus på, hvordan omsorgspersonen ser på og ”mærker” barnet, altså dennes indre billede af barnet, og hvorvidt dette billede er ressourcefokuseret, indlevende og nysgerrigt.
I bogen ”Relationskompetence” af skoleforsker Louise Klinge (2019, s.7) gives følgende casehistorie fra en skoleklasse, der illustrerer den voksnes definitionsmagt i forhold til, hvilke børn der er ”forkerte”:
”En dag havde Hazal i 3. A opført sig tarveligt over for nogle piger i frikvarteret. Da timen begyndte, skældte læreren Lene pigen ud foran hele klassen, og hun begyndte at græde. Sidekammeraten Rikke trøstede Hazal ved at ae hende på ryggen. Da Lene så det, sagde hun forarget: ”Det er da ikke Hazal, du skal trøste. Det er ikke hende, det er synd for, det er da de andre, det er gået ud over.”
Hvad er det i denne fortælling, der gør, at læreren mener, at Hazal ikke fortjener trøst, når hun græder? I langt de fleste tilfælde vil et barns gråd helt automatisk igangsætte en respons hos omsorgsgiveren, så man – nærmest uden at tænke over det – giver en trøstende og empatisk respons. Men der er situationer, hvor ”det indre billede” eller kategoriseringen af barnet betyder, at man fortolker barnets signaler anderledes og dermed bremser sin omsorgshandling og fx erstatter den med en vred eller ligegyldig respons.
I dette tilfælde skyldes det, at læreren Lene mener, at Hazal, som den, der har opført sig uhensigtsmæssigt over for andre, ikke fortjener at blive trøstet, når hun græder.
Eksemplet gør det tydeligt, at vi ikke reagerer direkte på den andens følelsesudtryk. Vi ser den anden gennem en fortolkning eller kategorisering, og det er denne fortolkning, der bestemmer, hvilken omsorg der gives. Og særligt børn, der med deres adfærd udfordrer de voksne, kan nemt blive stødt ud af de voksnes nærhed, og derved er der stor risiko for, at deres adfærd og signaler tolkes i et negativt lys.
Louise Klinge (2019) beskriver netop ”vores tolkning af baggrunden for den andens handlinger” som en af de grundlæggende faktorer, der bestemmer relationens kvalitet. Hvis den voksne ser barnets afbrydelse som en bevidst måde at irritere på, vil hun reagere helt anderledes, end hvis hun forstår barnets afbrydelse som et udtryk for, at barnet har meget på hjerte.
Det samme gør sig naturligvis gældende, når der er tale om forældre, at det er deres billede af barnet, der bestemmer, hvordan de reagerer over for barnet og fortolker barnets udspil.
Et af de afgørende elementer i ICDP-vejledningen er netop, at der arbejdes med forældrenes ”indre billede” eller kategorisering af barnet. Der igangsættes i vejledningen refleksioner og øvelser, der gør omsorgspersonen aktiv i at forandre sine indre billeder, som får betydning for den måde, hvorpå hun ser barnets ressourcer, behov og motiver, ligesom det også handler om at øge bevidstheden om, hvilke følelser og reaktioner, omsorgspersonen selv er ramt af i forhold til barnet.
Når den voksne arbejder med sig selv på et indre plan og ændrer en negativ kategorisering af et barn i en mere ressourceorienteret og indlevende retning, vil den respons, der gives på barnets udspil, uundgåeligt ændre sig positivt, og en positiv respons fra den voksne vil få positive konsekvenser for barnets fortsatte udvikling, læringsmuligheder og adfærd.
Sådan en forandring hos den voksne kan betyde, at der sker en bevægelse fra et stigmatiserende og fastlåst samspil til et udviklingsstøttende samspil, hvor barnet får nye muligheder.
ICDP sensitiveringsprincipperne giver mange konkrete anvisninger og øvelser i forhold til, hvordan man gennem vejledning kan bevidstgøre og arbejde med forældrenes eget billede af deres barn og måde at møde barnet på – og støtte i at ændre dette, når det ikke er empatisk og positivt fortolkende. Det gennemgående princip for vejledningen er den forståelse, at forandring hos et barn starter med forandring hos den voksne, der arbejder med sine egne tanker, følelser og reaktioner.