Forskning i effekten af icdp





De vigtigste dokumenterede effekter



International Child Development Programme (ICDP) er et psykosocialt forebyggende program, som har fokus på at styrke børns opvækstvilkår gennem vejledning af forældre og andre omsorgspersoner.

ICDP er funderet på forskning, der samlet set indikerer følgende resultater:

- Omsorgsgivere, der har deltaget i et ICDP program, oplever, at programmet har haft en positiv indvirkning på deres eget – og på barnets liv.

- ICDP kan bidrage til forbedrede samspil og en mere positiv opfattelse af barnet hos omsorgsgiveren.

- ICDP programmet kan øge omsorgsgiverens selvrefleksion og tryghed i omsorgsrollen.

- ICDP kan også styrke barnets – og omsorgsgiverens psykiske helse.




Ny forskningsundersøgelse viser positive resultater: ICDP i ældreplejen



Baggrund: Ansatte i ældreplejen er en gruppe med en bred vifte af profiler i forhold til uddannelse, erfaring og kulturel baggrund. Det er samtidig en gruppe, der oplever tiltagende udfordringer i deres arbejdsbetingelser.

Forskningsstudier indikerer positive resultater i de ansattes evne til at yde omsorg og samarbejde, når der opleves en følelse af fællesskab og samhørighed i deres teams.


Formål: Dette kvalitative studie har til formål at undersøge, hvordan ansatte i ældreplejen oplever at være del af et team før - , under - og efter deres deltagelse i et psykosocialt kompetence-styrkende program (ICDP).


Metoder: Der blev gennemført 15 fokusgruppeinterview med 31 personer, ansat i ældreplejen. Disse interview blev gennemført før - , under - og efter deltagelse i ICDP programmet.


Resultater: Før deltagelsen i ICDP beskrev deltagerne en oplevelse af manglende kommunikation med hensyn til prioriteringer, udfordrende interaktioner med plejehjemmets beboere og kulturel og lingvistisk diversitet mellem de ansatte. Mens de deltog i ICDP-programmet, beskrev de en styrket viden og forståelse af hinanden. Dertil oplevede de at inspirere hinanden, ligesom de kunne anerkende hinandens diversitet.


Efter færdiggørelse af ICDP-programmet oplevede de en relationel og praktisk fællesskabs-følelse, en stolthed som team, en styrket faglig selvtillid og en øget tilfredshed i arbejdet.


Konklusion: Studiet indikerede, at ICDP har potentialet til at skabe et psykosocialt praksisfællesskab i multikulturelle teams i ældreplejen, som yderligere kan styrkes af oplevelsen af mestring, faglig selvtillid og - stolthed. Deltagerne i forskningsstudiet udviklede en fælles konceptuel ramme for forståelse, prioritering og praktisering af psykosocial omsorg. Der blev faciliteret et styrket samarbejde og en øget jobtilfredshed.


Implikationer for praksis: Ansatte i ældreplejen har behov for tid og rum til at dele erfaringer for at etablere relationer, der styrker kvaliteten af deres samarbejde. Mens diversitet mellem de ansatte kan give forskellige udfordringer, kan deltagelse i et program som ICDP hjælpe til, at diversiteten ses som en kilde til inspiration og en måde, hvorpå diskrimination i forhold til ansatte med anden kulturel baggrund undgås. Der er brug for mere forskning i, hvordan ICDP kan modvirke diskrimination og underestimering af ansatte i ældreplejen med anden kulturel baggrund.




Norsk studie omkring forældrevejledningsgrupper



Læs også om et nyere norsk ICDP studie, der er gennemført af Folkehelseinstituttet og har kørt i årene 2017-2021.

Studiet har vist, at deltagelse i forældrevejledningsgruppe har ført til øget mestring i forældrerollen og en forbedret relation mellem forældre og børn.





Svensk studie: Lærer-elev-relationens betydning



Et svensk studie fra 2019 viser, at en intervention med ICDP til styrkelse af lærer-elev-relationen har medført signifikante positive forandringer i elevernes faglige resultater, sammenholdt med skoler, der ikke har arbejdet med ICDP.


Læs hele artiklen her:




Effektundersøgelse i Nepal



En stor effektundersøgelse udført blandt familier i Nepal viser følgende effekter af deltagelsen i ICDP programmet:

- Forældrene blev mere engagerede i deres børns udvikling og tidlige læring.

- Der var en tydelig reduktion i forældrenes brug af mishandling samt af hårde disciplineringsmetoder.







Et udpluk af forskningsresultater



​I en oversigt over eksisterende forskning – og evaluering af ICDP programmet, nævner Silje Bjørnstad (2015) 45 forskellige projekter, hvoraf en del af disse vurderes at have tilfredsstillende forskningsmæssig kvalitet med publicering i fagfællebedømte tidsskrifter.

En del af de øvrige projekter er interne rapporter, evalueringer, oversigter mv.

Blandt centrale forskningsresultater og observationer kan nævnes:


- Omsorgsgivere oplever, at deltagelse i ICDP programmet har haft en positiv indvirkning på deres – og på barnets liv:

Undersøgelser gennemført hos norske forældre, på sundhedscentre i Bergen, hos krigsramte mødre i Bosnia-Herzegovina, hos forældre på asylcentre, og hos norske og svenske skolelærere.


- Omsorgsgivere rapporterer om bedre samspil med barnet – og positive ændringer i omsorgsgiveres opfattelse af barnet:

Undersøgelser gennemført hos norske forældre, hos mødre med minoritetsbaggrund i Norge, hos fædre i norske fængsler, hos forældre i Mozambique, hos mødre i Colombia, hos forældre i Sydafrika og Makedonien og hos lærere i Angola.


- Omsorgsgivere oplever større bevidsthed omkring deres omsorgsrolle og adfærd over for barnet:

Undersøgelser gennemført hos norske forældre, mødre med minoritetsbaggrund, fædre i forebyggende program mod vold i børneopdragelsen, hos svenske og norske lærere og børnehavepædagoger og forældre i Sydafrika.




Anden forskning



- Ny rapport fra "VID Vitenskapelige Høgskole" om forebyggende forældrestøtte i Time kommune.



- Studie om ICDP forældrevejledning blandt pakistanske og somaliske mødre.






Baggrund



ICDP-programmet er udviklet af professor Karsten Hundeide og professor Henning Rye ved universitetet i Oslo. Programmet baserer sig hovedsageligt på udviklingspsykologi, særligt indenfor den tidlige kommunikation mellem barn og omsorgsgiver (Trevarten 1992, Bråten 2004, Smith og Ulvund 1999).

ICDP er også funderet i forskning i deltagende formidling (Klein 1990), kulturel udviklingspsykologi (Rogoff 1990) og assisteret læring (Carew 1990, Salsjø 2000, Schaffer 1998, Ramey og Ramey 1998, Tetzchner 2001, Vygotsky 1978, Wertsch 1985).

Dertil er programmet inspireret af både Marte Meo-programmet, der har fokus på barnets emotionelle udvikling, samt MISC-programmet, der retter sig mod barnets kognitive udvikling (Rye 2002, Bjørnstad 2015).





Videooptagelse i sundhedsplejen



Den kommunale sundhedspleje kan bruge International Child Development Programme (ICDP) til tidlig opsporing af funktionsnedsættelse og mistrivsel hos børn og til at styrke forældres mestring af forældrerollen.


ICDP er et forebyggelsesprogram, der i sundhedsplejen kan bruges til bl.a. tidlig opsporing af funktionsnedsættelser eller mistrivsel hos børn.

Gennem ICDP kan man styrke tilknytningen mellem børn og forældre ved at undersøtte forældrenes positive opfattelse af barnet, så de bedre kan identificere sig med - og forstå barnet. Derigennem kan forældre også justere deres omsorg og følelser i forhold til barnets initiativer.


Metoderne i ICDP kan også anvendes i institutioner, skoler og mange andre steder og er oprindeligt udviklet i Norge.