Baggrund: Ansatte i ældreplejen er en gruppe med en bred vifte af profiler i forhold til uddannelse, erfaring og kulturel baggrund. Det er samtidig en gruppe, der oplever tiltagende udfordringer i deres arbejdsbetingelser.
Forskningsstudier indikerer positive resultater i de ansattes evne til at yde omsorg og samarbejde, når der opleves en følelse af fællesskab og samhørighed i deres teams.
Formål: Dette kvalitative studie har til formål at undersøge, hvordan ansatte i ældreplejen oplever at være del af et team før - , under - og efter deres deltagelse i et psykosocialt kompetence-styrkende program (ICDP).
Metoder: Der blev gennemført 15 fokusgruppeinterview med 31 personer, ansat i ældreplejen. Disse interview blev gennemført før - , under - og efter deltagelse i ICDP programmet.
Resultater: Før deltagelsen i ICDP beskrev deltagerne en oplevelse af manglende kommunikation med hensyn til prioriteringer, udfordrende interaktioner med plejehjemmets beboere og kulturel og lingvistisk diversitet mellem de ansatte. Mens de deltog i ICDP-programmet, beskrev de en styrket viden og forståelse af hinanden. Dertil oplevede de at inspirere hinanden, ligesom de kunne anerkende hinandens diversitet.
Efter færdiggørelse af ICDP-programmet oplevede de en relationel og praktisk fællesskabs-følelse, en stolthed som team, en styrket faglig selvtillid og en øget tilfredshed i arbejdet.
Konklusion: Studiet indikerede, at ICDP har potentialet til at skabe et psykosocialt praksisfællesskab i multikulturelle teams i ældreplejen, som yderligere kan styrkes af oplevelsen af mestring, faglig selvtillid og - stolthed. Deltagerne i forskningsstudiet udviklede en fælles konceptuel ramme for forståelse, prioritering og praktisering af psykosocial omsorg. Der blev faciliteret et styrket samarbejde og en øget jobtilfredshed.
Implikationer for praksis: Ansatte i ældreplejen har behov for tid og rum til at dele erfaringer for at etablere relationer, der styrker kvaliteten af deres samarbejde. Mens diversitet mellem de ansatte kan give forskellige udfordringer, kan deltagelse i et program som ICDP hjælpe til, at diversiteten ses som en kilde til inspiration og en måde, hvorpå diskrimination i forhold til ansatte med anden kulturel baggrund undgås. Der er brug for mere forskning i, hvordan ICDP kan modvirke diskrimination og underestimering af ansatte i ældreplejen med anden kulturel baggrund.